“In Courchevel landen we vlak naast de skipiste, op een baan van nauwelijks 600 meter”

ASL GROUP - Philippe Bodson

Met de Model 100 bouwde Ettore Bugatti in 1939 een vliegtuig dat zijn gelijke niet kende. Vandaag doet het merk Bugatti hetzelfde in de autowereld, maar blijven de parallellen met de luchtvaart bestaan. Philippe Bodson, CEO van de zakenvluchtgroep ASL, vormt de perfecte luchtbrug tussen beide luxesegmenten.

ASL GROUP - Philippe Bodson
In welke sectoren van de luchtvaart is ASL Group actief?
In welke sectoren van de luchtvaart is ASL Group actief?

In welke sectoren van de luchtvaart is ASL Group actief?

Philippe Bodson: ASL is in 1998 gestart met private jet services, de zogenaamde privévluchten. Gaandeweg zijn daar heel wat andere afdelingen en activiteiten bijgekomen, waaronder de semi-privévluchten. Dat zijn eigenlijk commerciële vluchten die een privékarakter hebben en een topservice bieden naar ontvangst en catering toe. Bugatti maakt daar bijvoorbeeld gebruik van om klanten naar evenementen te vliegen, net zoals Porsche dat doet voor zijn Experiences in het hoge noorden.

De services van ASL gaan dus verder dan alleen vluchten, net zoals D’Ieteren Luxury Performance ook car storage en chauffeursdiensten aanbiedt.

We zijn inderdaad in heel wat takken van de luchtvaart actief, inclusief onderhoud en opleidingen. Met ons reisbureau ASL Travel bieden we ook bijzondere reisbestemmingen aan, terwijl onze conciërgedienst nog een stap verder gaat. Denk daarbij aan de huur van villa’s of jachten, privéchefs op locatie of chauffeurs voor limousines. Ons toegewijd team gaat elke uitdaging met een glimlach aan en kan ook evenementen ter plaatse organiseren.

Onze klanten moeten niet op hun vliegtuig wachten, hier wacht het vliegtuig op hun.

Image

Aan welke voordelen mogen klanten zich verwachten bij een privévlucht?

Meestal liggen de privéjet-terminals gescheiden van de luchthavens. Hier in Luik parkeren klanten vlak voor de deur en lopen ze binnen in de terminal zonder security-screening. Enkel bij vluchten buiten de Schengenzone is er paspoortcontrole. Rust en gemoedelijkheid vormen het belangrijkste verschil met commerciële vluchten vanuit grote luchthavens. Zeker zo belangrijk is dat onze klanten niet op hun vliegtuig moeten wachten, want hier wacht het vliegtuig op hen.

Is het aantal bestemmingen bij privévluchten ook groter?
Is het aantal bestemmingen bij privévluchten ook groter?

Is het aantal bestemmingen bij privévluchten ook groter?

In Europa alleen hebben we bijna 2.000 luchthavens waar we naartoe kunnen vliegen. Daardoor landen we doorgaans vlak bij de eindbestemming, zelfs als de piste maar 1 km lang is. Precies om die reden hebben we een brede waaier aan toestellen in onze vloot, gaande van kleine types tot intercontinentale jets. Met een Dassault Falcon 7X vlieg je bijvoorbeeld non-stop van België naar de westkust van de Verenigde Staten.

Ziet u veel raakvlakken tussen uw clientèle en dat van D’Ieteren Luxury Performance?

Uiteraard, we hebben heel veel klanten die begeesterd zijn door sport- en luxewagens. Die twee werelden kruisen elkaar bijna automatisch, niet in het minst omdat business-jets ook over een royaal motorvermogen beschikken. De Cessna Citation X, onze snelste jet, haalt bijna Mach 1. Met zo’n toestel moeten de piloten zich echt inhouden om het comfort te vrijwaren, net als de bestuurder van een Bugatti dat doet met een passagier.

De straalmotoren van een snelle jet zijn qua filosofie vergelijkbaar met de W16-motor van de Chiron.

Bugatti wordt al meer dan 100 jaar geassocieerd met piloten en vliegeniers. Snapt u de aantrekkingskracht?
Bugatti wordt al meer dan 100 jaar geassocieerd met piloten en vliegeniers. Snapt u de aantrekkingskracht?

Bugatti wordt al meer dan 100 jaar geassocieerd met piloten en vliegeniers. Snapt u de aantrekkingskracht?

Helemaal, omdat het in beide gevallen over beheersing en controle gaat. In dat opzicht is de bestuurder van een Chiron nog iets vrijer dan de piloot van een businessjet, die zich aan veel protocollen en veiligheidsregels moet houden. Vergelijk het met de adaptieve cruisecontrol in een luxewagen, die tal van taken overneemt maar tot nader order een wakend oog verlangt. Rijden op circuit zou ik dan weer met vliegacrobatie vergelijken, waar stuurmanskunst en precisie primeren. Het verbaast mij dus zeker niet dat Ettore Bugatti zijn autopiloten in de vliegerij ronselde, omdat de talenten vergelijkbaar zijn.

Welke kwaliteiten moet een vliegtuigpiloot verder nog hebben?

Telkens met een frisse geest aan de startmeet kunnen verschijnen, dat is het allerbelangrijkste. Een piloot moet zich volledig kunnen focussen op het vliegen, zonder enige vorm van afleiding. Leren vliegen doe je best op jongere leeftijd, om de finesses van het vak zo goed mogelijk te absorberen. Vergeet ook niet dat de theorie enorm belangrijk is in de luchtvaart, naast de handelingen van het vliegen zelf. Die verschillen bijvoorbeeld sterk tussen de recreatieve luchtvaart en passagiersvluchten, terwijl militaire piloten nog aan heel andere vereisten moeten voldoen.

Image
Daarnaast koestert u nog een bijzondere ambitie met betrekking tot elektrisch vliegen.
Daarnaast koestert u nog een bijzondere ambitie met betrekking tot elektrisch vliegen.

Daarnaast koestert u nog een bijzondere ambitie met betrekking tot elektrisch vliegen.

Dat klopt, we willen met ASL Group graag de eerste elektrische lijnvlucht vanuit België opstarten. Daarvoor bestaan er nu al compacte Lilium jets, die zes personen over een afstand van 250 km kunnen transporteren. Dat zijn VTOL-toestellen, voor Vertical Take-Off and Landing, die emissievrij naar pakweg Londen en Parijs kunnen vliegen. De maximale capaciteit van elektrische vliegtuigen ligt momenteel bij 30 personen, daarboven kijk je naar grotere toestellen op biobrandstoffen en e-fuels. Waterstof zullen we pas rond 2050 als brandstof in de luchtvaart zien, maar elektrisch vliegen zal over tien jaar al gemeengoed worden.

Tot slot vervult ASL Group ook een belangrijke medische functie.

Inderdaad, ASL Fly Med is de nieuwste divisie van ASL Group en opereert 2 Bombardier Learjets vanuit Keulen en Luik. Een samenwerking met onze medische partner Med Care Professional garandeert de hoogste normen voor een veilige, economische en comfortabele oplossing voor patiënten die een medische transfer nodig hebben. Deze afdeling biedt een breed spectrum 24/7-diensten aan over de hele wereld - zoals medische repatriëring, vliegende IC’s en transport van organen. De noden van de patiënt staan daarbij altijd voorop.

Nieuwe technologieën worden doorgaans eerst in de privéluchtvaart geïntroduceerd.

Enter the World of D’Ieteren Luxury Performance

Stay up-to-date with our latest events, products launched, and exclusive cars available!