“Glasraamkunst in een luxewagen? Daar zouden we zeker geen nee tegen zeggen.”

Katrien Mestdagh - Atelier Mestdagh

Glasraamkunst bestaat al meer dan 1000 jaar, maar toch vinden ze er bij Atelier Mestdagh nog dagelijks nieuwe toepassingen voor. Het ambacht zit al drie generaties in het DNA van de familie, die met Katrien Mestdagh een gedreven ambassadrice in zijn rangen heeft.

Katrien Mestdagh - Atelier Mestdagh
Glaasraamkunst zit duidelijk in de genen bij de Familie Mestdagh.
Glaasraamkunst zit duidelijk in de genen bij de Familie Mestdagh.

Glaasraamkunst zit duidelijk in de genen bij de Familie Mestdagh.

Katrien Mestdagh: Dat klopt, Atelier Mestdagh werd in 1947 opgericht door mijn grootvader en daarna verdergezet door mijn ouders. Mijn vader en moeder hebben het atelier gemoderniseerd en zijn nog steeds actief in de zaak om hun kennis aan de nieuwe generatie door te geven. Ondertussen zijn we 77 jaar verder en hebben we een twaalftal mensen in dienst, wat redelijk uniek is in deze branche.

Wat drijft u om dit familie-atelier zo gepassioneerd verder te zetten?
Wat drijft u om dit familie-atelier zo gepassioneerd verder te zetten?

Wat drijft u om dit familie-atelier zo gepassioneerd verder te zetten?

De wil om aan de wereld te tonen dat ons vak springlevend is, hoewel de technieken al van de 9de eeuw na Christus dateren. We zitten momenteel in een vruchtbare periode, met veel ambachten die heropleven of terugkeren. Hoe sneller de wereld draait, hoe belangrijker het andere uiterste wordt. Bij ons maken ervaring, tijd en traagheid net het verschil om een prachtig resultaat te bereiken. Die dualiteit fascineert me mateloos.

De wil om aan de wereld te tonen dat ons vak springlevend is, hoewel de technieken al van de 9de eeuw na Christus dateren.

Atelier Mestdagh staat ook bekend voor zijn magische touch…

Dat horen we altijd graag. Glasraamkunst bestaat uit glas en lood, al dan niet aangevuld met grauwschildering. Maar de belangrijkste factor blijft het licht dat erdoor schijnt. Omdat het zonlicht varieert, krijg je bij elke belichting een ander resultaat. Vandaar ook dat zelfs niet-gelovigen graag kerken bezoeken, om de pracht van zo een levend glaskunstwerk te ervaren. Op dat moment gaat het gevoel van tijd en bestemming even verloren. Dat is de magie die we willen bewerkstelligen.

Image
Ziet u in uw ambacht gelijkenissen met het bouwen van luxewagens?
Ziet u in uw ambacht gelijkenissen met het bouwen van luxewagens?

Ziet u in uw ambacht gelijkenissen met het bouwen van luxewagens?

In de communicatie van Bentley staat letterlijk "We create cars for exceptional people, by exceptional people". Dat is een kwaliteit die wij met ons atelier zeker onderschrijven. Klanten die dat appreciëren, kopen niet zomaar een wagen. Ze worden deel van een verhaal dat ze meestal lang bestudeerd hebben, vooraleer ze er een eigen touch aan geven. Precies dat gebeurt bij ons ook en levert een eindproduct op waar mensen nog decennia van kunnen genieten en elke dag nieuwe aspecten in ontdekken - net zoals bij de auto’s van Porsche, Lamborghini, Maserati, Rimac en Bugatti.

Hoe zou u glasraamkunst bij wijze van experiment in een auto integreren?

De veiligheidsnormen zijn natuurlijk strikter, maar we zouden de uitdaging zeker aangaan. Denk bijvoorbeeld aan de champagnekoeler op de achterbank van een Bentley: het deurtje daarvan zou perfect in glasraamkunst uitgevoerd kunnen worden. Een met de hand geschilderd wapenschild op mondgeblazen glas is ook een mooie toevoeging voor het interieur. Maar als ik echt hardop mag dromen, dan zie ik nu al een vlaklicht met glasraamkunst in het plafond van een luxewagen schitteren.

Klanten die dat appreciëren, kopen niet zomaar een wagen. Ze worden deel van een verhaal

Wat zijn de grootste uitdagingen in uw vakgebied?
Wat zijn de grootste uitdagingen in uw vakgebied?

Wat zijn de grootste uitdagingen in uw vakgebied?

Strengere eisen qua veiligheid, energiezuinigheid en duurzaamheid spelen ook in onze branche een belangrijke rol. Architecten die glasraamkunst in hun ontwerp opnemen, moeten met de isolatiewaarde rekening houden. Daarom wordt glas-in-lood steeds minder gebruikt in buitenramen maar steeds meer voor indirecte verlichting in woningen. Tegelijkertijd werken we samen met lichtingenieurs, om na te gaan of LED-verlichting de kleuren van ons werk waarheidsgetrouw weergeven.

Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuwe toepassingen voor deze eeuwenoude kunst.

Lijkt het voortraject bij glasraamkunst op de bestelprocedure van een luxewagen?
Lijkt het voortraject bij glasraamkunst op de bestelprocedure van een luxewagen?

Lijkt het voortraject bij glasraamkunst op de bestelprocedure van een luxewagen?

Net als bij een dealer van D’Ieteren Luxury Performance begint alles met een kennismakingsgesprek, om de waaier aan mogelijkheden te bespreken. Technische details worden sowieso digitaal uitgetekend, maar de ontwerper bepaalt hoe het design tot stand komt. Mensen zoals mijn moeder tekenen nog alles met de hand, terwijl anderen liever met de computer werken. We kijken er in ieder geval naar uit om de mogelijkheden van AI zo snel mogelijk in ons vak te integreren, zij het altijd met een kritische blik.

Atelier Mestdagh werkt ook graag en vaak met kunstenaars.

Dat is eigenlijk altijd zo geweest. Mijn grootvader werkte vooral met lokale kunstenaars samen, onder mijn ouders kwamen daar gerenommeerde artiesten als Wim Delvoye en Etsuko Tachibana bij. Nochtans hebben we de beweging naar het buitenland nog niet actief opgezocht. Dat komt er nog wel van in de toekomst. Nu genieten we vooral van onze status als oudste glazeniersatelier van België, dat naam en faam heeft gemaakt met zijn visie en professionalisme.

Wat hoopt u daar nog aan toe te voegen als derde generatie?

De afgelopen 20 jaar heb ik geprobeerd om het beste uit onze traditie te bewaren en toch een open vizier te houden naar vernieuwing en innovatie toe. We zijn een van de weinige resterende ateliers die zowel de creatie als de uitvoering en de renovatie van glasraamkunst verzorgen. De combinatie van die drie pijlers vraagt heel veel vakkennis en ervaring, terwijl de meeste artiesten zich specialiseren in een aspect. Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuwe toepassingen voor deze eeuwenoude kunst.

Image
Kan u tot slot enkele voorbeelden geven van contemporaine glasraamkunst?
Kan u tot slot enkele voorbeelden geven van contemporaine glasraamkunst?

Kan u tot slot enkele voorbeelden geven van contemporaine glasraamkunst?

Voor het Lichtfestival hebben we samen met ontwerpster Jana Roos en de Stad Gent een driedimensionale kunstinstallatie gerealiseerd. Dat was de eerste keer dat we ons glas-in-lood tot leven zagen komen in een totaalperformance. Eerder hebben we ook al eens een kapel in glas-in-lood gemaakt, als een volledig bouwwerk beter dan een decoratieve aanvulling. Op die manier stretchen we ons ambacht en zoeken we de limieten van onze materialen constant op. Die aanpak heeft Atelier Mestdagh hoe dan ook gemeen met D’Ieteren Luxury Performance.

Onze drijfveer is de wil om aan de wereld te tonen dat ons eeuwenoude vak springlevend is.

Enter the World of D’Ieteren Luxury Performance

Stay up-to-date with our latest events, products launched, and exclusive cars available!