“De gelijkenis tussen Sotheby’s en D’Ieteren Luxury Performance is evident”

Sotheby's International Realty - Alexis Lebedoff CEO België & Marokko

Het veilinghuis Sotheby’s werd in 1744 opgericht te Londen. Net als het huis D’Ieteren heeft het de tand des tijds succesvol doorstaan dankzij een uitgekiende balans tussen traditie en innovatie. Brussels Sotheby's International Realty zet die traditie trots verder door zijn klanten met veel expertise te begeleiden.

Sotheby's International Realty - Alexis Lebedoff CEO België & Marokko
De immobiliënafdeling van Sotheby’s werd in 1976 opgericht…

De immobiliënafdeling van Sotheby’s werd in 1976 opgericht…

Alexis Lebedoff : Inderdaad, sinds dat jaar is Sotheby’s actief in onroerend goed. Betekent dat we vandaag op bijna 50 jaar ervaring kunnen teren bij de verkoop van high-end eigendommen. Van die ervaring profiteren onze klanten natuurlijk in de eerste plaats.

Hoe bewaakt u dat statuut?

Wij zijn trots op ons erfgoed en de kennis die ons moederhuis gaandeweg heeft vergaard. Tegelijkertijd zijn we samen op weg naar de toekomst en dragen we innovatie hoog in het vaandel bij al onze activiteiten. Vandaag toont de markt van het luxevastgoed zich erg dynamisch en tevens competitief. Om onze historische voorsprong te vrijwaren, moeten we blijven innoveren en de kwaliteit van onze diensten verder perfectioneren.

Betekent innoveren ook digitaliseren in uw branche?
Betekent innoveren ook digitaliseren in uw branche?

Betekent innoveren ook digitaliseren in uw branche?

Zeker en vast, met name wat de zoekfeatures voor klanten betreft. De manier waarop we communiceren en de eigendommen presenteren, evolueert natuurlijk ook. Wat dat betreft, zijn we volop in het tijdperk van de video gestapt. Die beelden verspreiden we op tal van digitale platformen, net zoals D’Ieteren Luxury Performance dat doet. Tot slot onderzoeken we ook hoe artificiële intelligentie in de verschillende etappes van het verkoopproces geïntegreerd kan worden.

Is de toepassing van artificiële intelligentie onvermijdelijk geworden voor een luxemerk?

Net zoals andere branches zal ook de sector van het luxevastgoed niet aan de ontwikkelingen van AI ontkomen. Persoonlijk sta ik open voor elke nieuwe technologie die ten dienste staat van onze klanten en het bijhorende procesbeheer. Artificiële intelligentie blinkt vooral uit bij repetitieve taken en de verwerking van informatie, waardoor onze medewerkers tijd gaan winnen. Die tijd kunnen ze dan weer investeren in hun belangrijkste taken: de relatie met de klant, de identificatie van diens noden en de doorgedreven kennis van de markt.

We moeten verder innoveren en de kwaliteit van onze diensten blijven perfectioneren.

Wat zijn de sterke punten van Brussels Sotheby's International Realty ?
Wat zijn de sterke punten van Brussels Sotheby's International Realty ?

Wat zijn de sterke punten van Brussels Sotheby's International Realty ?

Net zoals D’Ieteren Luxury Performance kunnen we rekenen op een internationaal clientèle. Dat laat ons toe om onze portfolio bij een breed publiek aan te prijzen. Verder zijn onze experten echt gepassioneerd en uiterst bekwaam om onze klanten te helpen bij het beheer van uitzonderlijke eigendommen. Ze maken er een erezaak van om een service op maat aan te bieden. Tot slot krijgen onze klanten toegang tot exclusieve evenementen, bijvoorbeeld in tandem met D’Ieteren Luxury Performance. We willen dus vooral een klantenervaring bieden die de oorspronkelijke transactie overstijgt.

Hoe zou u de Belgische markt omschrijven?

Als dynamisch en attractief. Het is een markt met veel primaire woonsten die bovendien vaak bewoond worden door de eigenaars. Het immobiliënlandschap toont zich ook erg gevarieerd in België: van knappe stadsappartementen over verborgen parels tot aan architectenwoningen en paardenhoeves toe. Vandaar ook dat België de aandacht trekt van internationale klanten en voor Sotheby’s op de vijfde plaats staat van de belangrijkste markten in Europa.

We willen onze klanten een ervaring bezorgen die de oorspronkelijke transactie overstijgt.

Welke criteria kunnen het potentieel van een pand verhogen?

Er zijn er verschillende. Een uitzonderlijke locatie blijft een absolute plus. Ook hoogwaardige materialen, een exclusieve afwerking of een uniek design kunnen doorslaggevende criteria zijn bij de verkoop van een pand.

Image

De autoproductie klimaatneutraal maken tegen 2030, de biodiversiteit beschermen rond de fabriek in Crewe en vegan leder gebruiken in de wagens: het zijn maar enkele voorbeelden van de duurzame en milieuvriendelijke werkwijze van Bentley. Zien we gelijkaardige ontwikkelingen in de wereld van de luxe-immobiliën?

Het EPC is tegenwoordig van primordiaal belang bij de verkoop van een pand. Tot voor een paar jaar konden prachtige woonsten van hand wisselen zonder dat de energetische prestaties onderzocht of gedocumenteerd werden. Vandaag is dat totaal ondenkbaar en is het energieprestatiecertificaat een van de doorslaggevende documenten bij de verkoop van een woonst.

Het energieprestatiecertificaat is een van de doorslaggevende argumenten bij de verkoop van een woonst.

Het ziet er dus naar uit dat Sotheby's International Realty en de merkconcessies van D'Ieteren Luxury Performance voor dezelfde uitdagingen staan.
Het ziet er dus naar uit dat Sotheby's International Realty en de merkconcessies van D'Ieteren Luxury Performance voor dezelfde uitdagingen staan.

Het ziet er dus naar uit dat Sotheby's International Realty en de merkconcessies van D'Ieteren Luxury Performance voor dezelfde uitdagingen staan.

Absoluut. Sotheby’s en de merken van D'Ieteren Luxury Performance maken deel uit van dezelfde wereld, maar dankzij hun geschiedenis en constante drang tot innovatie doorstaan ze de tand des tijds en wapenen ze zich voor de toekomst. We staan dus inderdaad voor dezelfde uitdagingen, zoals de energietransitie en de integratie van nieuwe technologieën. En net zoals D’Ieteren Luxury Performance blijven we ernaar streven om exclusieve panden en diensten aan onze klanten te leveren.

Wat zijn de tendenzen op middellange termijn?
Wat zijn de tendenzen op middellange termijn?

Wat zijn de tendenzen op middellange termijn?

De transacties nemen steeds meer tijd in beslag. Kandidaat-kopers nemen hun tijd om het dossier in detail te bestuderen en onderhandelen voor een correcte prijs. De volgende maanden verwachten we een stagnering of misschien zelfs een lichte daling in de rentetarieven. Anderzijds zijn deze cycli van alle tijden en zitten we nog steeds in een groeicurve.

Liggen de verwachtingen van uw klanten nog steeds in lijn met uw expertise?

Bij Sotheby’s streven we ernaar om de noden en wensen van onze klanten helemaal te doorgronden. De verkoop van luxepanden is immers geen werk van korte adem. Integendeel, het zijn lange trajecten waarin we onze klanten van A tot Z bijstaan. Potentiële kopers verwachten antwoorden op al hun vragen en willen terloops ook hun horizon verruimen. Het is aan ons om kopers de juiste strategie te adviseren: hoe ze te werk moeten gaan, op welk moment, met welke bedenktijd en via welke kanalen. Elk moment in dat traject is van tel.

Blijven onroerende goederen dan een veilige haven, net zoals prestigewagens?

Zeker, omdat immobiliën evenzeer tastbaar blijven. Luxepanden worden bovendien gekenmerkt door zeldzaamheid en uniciteit. In dergelijke branches blijft het aanbod tot nader order kleiner dan de vraag.

Image

Onze markt blijft cyclisch, maar de trend is vooralsnog stijgend.

Enter the World of D’Ieteren Luxury Performance

Stay up-to-date with our latest events, products launched, and exclusive cars available!