“Destination Porsche geeft aan dat beleving bij ons centraal staat”

Porsche Centre Oost-Vlaanderen - Tom Stampaert

Onder de vleugels van Tom Stampaert is het Porsche Centre Oost-Vlaanderen gepromoveerd tot de eerste ‘Destination Porsche’-concessie van België. Wat die onderscheiding precies inhoudt, vertelt de General Manager ons in de splinternieuwe showroom aan de Kortrijksesteenweg in Sint-Martens-Latem.

Streven naar uitmuntendheid zit in het DNA van Porsche én van D’Ieteren Luxury Performance. Hoe uit zich dat in het Porsche Centre Oost-Vlaanderen?

Tom Stampaert: Het spreekt voor zich dat we dezelfde waarden naar onze klanten uitdragen. Dat begint voor mij bij de sfeer die het Porsche Centre Oost-Vlaanderen uitstraalt, volgens de allernieuwste normen van het merk. Het gevoel van luxe moet vanaf het eerste moment tastbaar zijn. Daarom is onze hospitalitydienst ook zo belangrijk, net als de mensen die ervoor instaan. Zij vormen het gezicht van onze concessie en begeleiden de klanten naar specifieke zones voor sales en aftersales. De hele ontvangst moet vijfsterrenluxe ademen, nog voor het eigenlijke gesprek van start is gegaan.

Uw concessie draagt het keurmerk Destination Porsche. Waar staat dat voor?

Die onderscheiding geeft aan dat de beleving bij ons centraal staat. Digitalisering speelt daar een belangrijke rol in, met tal van schermen om elke wens of configuratie meteen te kunnen visualiseren. Daarom staan er in onze showroom ook geen 50 wagens, maar geselecteerde modellen die op zichzelf mogen schitteren. Daarnaast hebben we ook geen klassieke bureaus maar verschillende ruimtes die in functie van de klantenbehoeftes zijn ingericht en uitgerust. Denk aan consultatieruimtes, een fitting lounge om materialen te monsteren en twee sfeervolle afleveringszones. Andere Porsche Centres zullen gaandeweg ook tot Destination Porsche transformeren.

"Het gevoel van luxe moet vanaf het eerste moment tastbaar zijn."

Wat zijn de voordelen van een dergelijke concept voor de klant?

We willen dat klanten zich hier welkom voelen en de unieke sfeer van het merk Porsche ervaren. Een bezoek begint in onze bar, de Porsche Plâtz, waar ze een drankje en een versnapering aangeboden krijgen. Daarna volgt er een zittend gesprek in een consultatieruimte om de noden van de klant te bespreken. Dat gebeurt trouwens niet alleen bij de aankoop van een auto, maar ook voor een service of een andere interactie. Klanten die onze concessie al lang kennen, merken vooral de warmte op die zo’n Destination Porsche uitstraalt - doorheen de inrichting en de persoonlijke aanpak.

Hoe essentieel is personalisering in die nieuwe context?

Het is een integraal onderdeel van onze Destination-branding. Het proces gaat van start van zodra er iemand de parking oprijdt. Onze medewerkers geven het kenteken in om de klant in kwestie persoonlijk te kunnen verwelkomen. Die identificatie wordt daarna doorgestuurd naar onze digitale tools, om de juiste boodschappen in de juiste ruimtes te afficheren. Bovendien hanteren we die strategie ook in onze marketing en communicatie naar klanten toe. We proberen hen zo goed mogelijk te leren kennen om nieuwe contactpunten te vinden en gepaste voorstellen te doen over evenementen van Porsche en D’Ieteren Luxury Performance, zowel regionaal als internationaal.

Wat voor een relatie probeert u met uw klanten te onderhouden?

We streven ernaar om van elk contact een langetermijnrelatie te maken. De eerste ontmoeting is enorm belangrijk, maar ook in de periode tussen de bestelling en de levering staan we in contact met onze klanten. We hebben die fase bewust geprofessionaliseerd om de wachttijd aangenaam te maken, informatie te verschaffen over het bouwproces van de wagen en de interesses van de koper te leren kennen.

"We streven ernaar om van elk contact een langetermijnrelatie te maken."

En omgekeerd: wat verwachten klanten van deze concessie?

Dat ze bij ons terecht kunnen voor professioneel advies over alle facetten van het Porsche-eigenaarschap. Daaronder valt niet alleen de wagen zelf, maar ook de financiering ervan en de laadinfrastructuur voor plug-in hybrides zoals de Cayenne en de Panamera of elektrische modellen zoals de Macan en de Taycan. Met VDFin hebben we een eigen financiële instelling bij onze invoerder, met D’Ieteren Energy een tak die gespecialiseerd is in laadoplossing voor particulieren en bedrijven. Dat zijn echte troeven die ons toelaten om een totaalaanpak voor te stellen, inclusief onderhoudscontract.

Dankzij D’Ieteren Luxury Performance ontstaan er connecties tussen gepassioneerde Porschisten. Bent u het eens dat Sint-Martens-Latem daarvoor een belangrijke voedingsbodem is?

Als geboren en getogen Latemenaar kan ik daar volmondig ‘ja’ op antwoorden. De passie voor sport- en prestigewagens is bijzonder groot in onze gemeente en heeft bovendien betrekking op alle Porsche-modellen en generaties. Met Porsche Centre Oost-Vlaanderen spelen we ook in op de groeiende interesse voor youngtimers oftewel modellen die nog geen 30 jaar oud zijn. Voor de echte klassiekers hebben we nu al een toegewijde monteur in dienst en komen er binnenkort nog verschillende bij.

Welke Porsche-modellen staan momenteel garant voor succes in uw showroom?

Op die vraag durf ik gerust ‘elk model’ antwoorden. Van de 718 tot de 911, van de Cayenne tot de Panamera en van de Macan tot de Taycan: elke Porsche doet dromen. Met zo’n breed gamma heeft het sportwagenmerk uit Stuttgart anno 2025 voor elke liefhebber een gepast model in de aanbieding. De elektrische Taycan bewijst al sinds 2019 dat een Porsche ook elektrisch, spannend én fiscaal voordelig kan zijn. De nieuwe Macan doet sinds kort hetzelfde bij de SUV’s en valt bovendien erg in de smaak bij vrouwen. Kortom: het volledige Porsche-gamma staat garant voor het succes van onze concessie en het merk in zijn geheel.

Kan u tot slot een leuke anekdote delen die te maken heeft met het Porsche Centre Oost-Vlaanderen?

Zelf sta ik nu twee jaar aan het roer van het Porsche Centre Oost-Vlaanderen, dus ik heb de hele transformatie van concessie naar Destination Porsche intensief beleefd. Die werd in augustus vorig jaar afgerond en heeft ongeveer tien maanden in beslag genomen. Belangrijk daarbij was dat we tijdens de verbouwingen operationeel zijn gebleven, door onze mensen en activiteiten telkens naar een ander deel van het gebouw te verhuizen. Toen de nieuwe inrichting werd geleverd, is er iemand komen vragen of we een meubelzaak gingen openen met al die zetels…! Maar kijk, vandaag staat onze showroom er piekfijn bij en is Porsche Centre Oost-Vlaanderen gezelliger dan ooit.

"Van de 718 tot de 911, van de Cayenne tot de Panamera en van de Macan tot de Taycan: elke Porsche doet dromen."

Enter the world of d'ieteren luxury performance

Stay up-to-date with our latest events, products launched, and exclusive cars available!